Τα 50 Συμπτώματα της Δυσλεξίας
27 Ιουλίου 2015Η δυσλεξία παρουσιάζεται τα πρώτα χρόνια φοίτησης στο Δημοτικό ως μια «διαφορετικότητα» στις διαδικασίες επεξεργασίας -Γλώσσας και Μαθηματικών- που συχνά χαρακτηρίζεται από δυσκολίες στην κατάκτηση της γραφής κι ανάγνωσης, σε παιδιά με κανονική ή ανώτερη ευφυΐα.
Έχει σοβαρές ψυχολογικές, εκπαιδευτικές και κοινωνικές συνέπειες στη ζωή ενός παιδιού.
Στη συνέχεια παρουσιάζονται 50 συμπτώματα της Δυσλεξίας:
Γενικά
* Αδυνατεί να διαβάσει, να γράψει ή να συλλαβίσει, δυσανάλογα με τη νοητική του κατάσταση.
* Φαίνεται ανώριμος, τεμπέλης κι ότι δεν προσπαθεί αρκετά για την ολοκλήρωση μιας εργασίας.
* Παρουσιάζει προβλήματα συμπεριφοράς.
* Αδυνατεί να ανταποκριθεί στα διαγωνίσματα του σχολείου, αν και έχει προετοιμαστεί κατάλληλα.
* Χάνει την αίσθηση του χρόνου αρκετά συχνά κατά τη διάρκεια της ημέρας.
* Δεν έχει πολύ καλό προσανατολισμό.
* Λόγω των συνεχόμενων σχολικών αποτυχιών, έχει χαμηλή αυτοεκτίμηση.
* Δυσκολεύεται να συγκεντρωθεί για την ολοκλήρωση μίας εργασίας ή αποσπάται εύκολα.
* Μαθαίνει πιο εύκολα μέσω οπτικών βοηθημάτων, σχεδιαγραμμάτων, πειραμάτων και της παρατήρησης.
* Αποφεύγει τη συμμετοχή του σε σχολικές εργασίες.
Όραση, Ανάγνωση κι Ορθογραφία
* Παραπονιέται ότι βλέπει ανύπαρκτη κίνηση καθώς διαβάζει, γράφει, ή αντιγράφει.
* Φαίνεται να έχει δυσκολία με την όραση, όμως οι οφθαλμολογικές εξετάσεις δεν αποκαλύπτουν κανένα πρόβλημα.
* Δεν κατανοεί πλήρως αυτά που διαβάζει.
* Διαβάζει με αργό ρυθμό και συλλαβιστά.
* Χάνει τη σειρά του κειμένου κατά την ανάγνωση.
* Διαβάζοντας ή γράφοντας παρουσιάζει επαναλήψεις, προσθήκες, μεταθέσεις, παραλείψεις, αντικαταστάσεις κι αντιστροφές στα γράμματα, αριθμούς ή / και λέξεις.
* Μπερδεύει γράμματα ή αριθμούς.
* Δυσκολεύεται να κατανοήσει και να ανακαλέσει τους κανόνες της ορθογραφίας.
Ακοή κι Ομιλία
* Ακούει πράγματα που δεν ειπώθηκαν.
* Δείχνει ότι κατά τη διατύπωση των οδηγιών για τη λύση μιας εργασίας φαίνεται ότι δεν ακούει όλες τις λεπτομέρειες.
* Αποσπάται εύκολα από ήχους.
* Δυσκολεύεται να εκφράσει τις σκέψεις του με λόγια.
* Δεν ολοκληρώνει αυτό που θέλει να πει.
* Τραυλίζει κάτω από πίεση.
* Δεν προφέρει σωστά μεγάλες λέξεις ή μεταθέτει τις φράσεις, τις λέξεις και τις συλλαβές κατά την ομιλία.
Γραφή και Κινητικές Δεξιότητες
* Παρουσιάζει τετραποδική λαβή γραφής ή πιάσιμο του μολυβιού με ασυνήθιστο τρόπο.
* Γράφει δυσανάγνωστα.
* Αλλάζει πολύ συχνά γραφικό χαρακτήρα.
* Γράφει με πολλά ορθογραφικά λάθη, χωρίς κενά ανάμεσα στις λέξεις, χωρίς σημεία στίξης, χωρίς τόνους ή χωρίς κεφαλαία γράμματα.
* Ξεκινάει να γραφεί από το μέσο της σελίδας ή παραλείπει γραμμές.
* Δεν μπορεί να αντιγράψει πλήρως και χωρίς λάθη ή παραλήψεις ένα κείμενο.
* Μοιάζει αδέξιος ή με φτωχές κινητικές δεξιότητες.
* Μπερδεύει το δεξί με το αριστερό.
* Παρουσιάζει ελλιπής λεπτή κινητικότητα.
Μαθηματικά και Διαχείριση Χρόνου
* Δυσκολεύεται να μάθει να λέει την ώρα, τις ημέρες, τους μήνες, τις εποχές.
* Δεν μπορεί να διαχειριστεί το χρόνο του.
* Δυσκολεύεται να μάθει διαδοχικές πληροφορίες ή καθήκοντα.
* Μπερδεύει τους αριθμούς, όπως το 4 με το 7.
* Δυσκολεύεται να μάθει την αξία των χρημάτων και τη σωστή διαχείρισή τους.
* Χρησιμοποιεί πάντα τα δάχτυλα για να μετρήσει.
* Δυσκολεύεται να μάθει τις μαθηματικές πράξεις.
* Δυσκολεύεται να αναπτύξει μαθηματικές δεξιότητες επίλυσης προβλημάτων.
Μνήμη
* Έχει εξαιρετική μακροπρόθεσμη μνήμη για πρόσωπα, εμπειρίες και τοποθεσίες, αλλά αδυνατεί να απομνημονεύσει ακολουθίες ή γεγονότα που δεν έχει βιώσει.
* Σκέφτεται κυρίως με εικόνες και συναισθήματα κι όχι με λέξεις ή ήχους.
* Έχει φτωχό εσωτερικό διάλογο.
Συμπεριφορά κι Ανάπτυξη
* Είναι τρομερά ανοργάνωτος/η ή καταναγκαστικά τακτικός/ή.
* Μπορεί να είναι στην τάξη ανήσυχος/η ή απόμακρος/η.
* Ακολουθεί πολύ νωρίς ή με καθυστέρηση τα αναπτυξιακά στάδια (ομιλία, μπουσούλημα, περπάτημα, κτλ).
* Παρουσιάζει ενούρηση που δε συμβαδίζει με την ηλικία του.
* Κάνει περισσότερα λάθη όταν βρίσκεται υπό συναισθηματική πίεση.
Του Φώτη Παπαναστασίου
Πηγή: eidikospaidagogos.gr