Μια σπουδαία πρωτοβουλία για να μην κάθεται κανένα παιδί μόνο του στο διάλειμμα!
21 Ιουνίου 2019Κάνοντας μια βόλτα στα προαύλια των σχολείων εύκολα θα διαπιστώσει κανείς ότι οι ασφαλτοστρωμένες αυλές είναι έτσι σχεδιασμένες ούτως ώστε να εξυπηρετούν τις ανάγκες όσων παιδιών παίζουν μπάσκετ ή ποδόσφαιρο.
Τι γίνεται όμως με τις ανάγκες των κοριτσιών; Αν κάποιο αγόρι δεν παίζει μπάσκετ ή ποδόσφαιρο γιατί πρέπει να αποκλείεται αυτομάτως από το παιχνίδι στο διάλειμμα;
Ως πότε θα έχουμε "ποδοσφαιρο-κεντρικές" αυλές;
Περίπου το 80% των αυλών είναι "ποδοσφαιρο-κεντρικές" και ως εκ τούτου τα παιδιά με περισσότερη ενέργεια και αυτοπεποίθηση κατακτούν το μεγαλύτερο μέρος της αυλής, ενώ εκείνα που επιθυμούν μία χαμηλότερης έντασης δραστηριότητα εκτοπίζονται στην περιφέρεια του χώρου, έχοντας σημαντικά λιγότερες επιλογές δραστηριοτήτων.
Αυτή ακριβώς την φιλοσοφία βάλθηκαν να αναδιαμορφώσουν οι "Equal Saree", μια ομάδα νέων αρχιτεκτόνων από την Καταλονία στην οποία έχουν ενταχθεί και οι Εύα Γρηγοριάδου, Γεωργία Μανουσογιαννάκη και Κωνσταντίνα Χρυσοστόμου. Με σύνθημα "To μέλλον των δημόσιων χώρων των πόλεών μας, περνά από τις σχολικές αυλές του σήμερα!" επιδιώκουν να επανεξετάσουν και να επανασχεδιάσουν τις αυλές ώστε να ανταποκρίνονται σε μία μεγαλύτερη ποικιλία αναγκών και επιθυμιών των μαθητών.
Τι είναι οι αυλές συμπερίληψης
Η πρωτοβουλία "αυλές συμπερίληψης" έχει ήδη εφαρμοστεί ως πιλοτικό πρόγραμμα σε 5 δημόσια σχολεία του δήμου Santa Coloma de Gramenet (Βαρκελώνη, Ισπανία) κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους 2017-2018. Ως αποτέλεσμα, οι σχολικές αυλές έχουν αποκτήσει μια πιο δίκαιη κατανομή των χώρων, έχουν αυξηθεί οι περιοχές χαλάρωσης, έχει επιτευχθεί καλύτερη χρήση του υπάρχοντος χώρου και περισσότερη ποικιλομορφία στις επιλογές των παιχνιδιών και των λοιπών δραστηριοτήτων.
Μέσω του καινοτόμου προγράμματος η αυλή εντάσσεται δυναμικά στην εκπαιδευτική δραστηριότητα του σχολείου, αξιοποιείται η ομαδική εργασία ως διαδικασία μάθησης και ενθαρρύνεται η λήψη αποφάσεων μέσα από συμμετοχικές διαδικασίες και τέλος η αυτενέργεια των μαθητών εντάσσεται στο καθημερινό πλαίσιο των σχολικών δραστηριοτήτων, αυξάνοντας την αυτονομία και την υπευθυνότητα των παιδιών.
Όπως εξηγούν και οι εμπνευστές του project, μια σχολική αυλή βασισμένη στις αρχές της ισότητας και της συμβίωσης μπορεί να είναι το πρώτο βήμα μιας βαθύτερης αλλαγής, τόσο για το σχολείο όσο και για την κοινότητα.
Το παράδειγμα του 45ου Δημοτικού Σχολείου Αθηνών
Ηδη, έχει ξεκινήσει πιλοτική εφαρμογή του προγράμματος στο 45ο Δημοτικό Σχολείο, στην Κυψέλη, σε συνεργασία με τις εκπαιδευτικούς και το αρμόδιο γραφείο περιβαλλοντικής εκπαίδευσης, στο πλαίσιο αντίστοιχου προγράμματος περιβαλλοντικής εκπαίδευσης «Σχολική αυλή, ένας χώρος αγωγής και ευαισθητοποίησης», με θέμα τη σχολική αυλή ως χώρο συμπερίληψης. Η ομάδα αρχιτεκτόνων σε συνεργασία με τους δασκάλους του σχολείου «χαρτογράφησαν» το προαύλιο. Εν συνεχεία, οι μαθητές πήραν τη σκυτάλη καταγράφοντας τι τους αρέσει και τι όχι στην αυλή με ατομικές ζωγραφιές (είναι εντυπωσιακό ότι έχουν απεικονίσει τους συμμαθητές τους που ασχολούνται με το ποδόσφαιρο ως πολύ ψηλούς και ογκώδεις) είτε βάζοντας αυτοκόλλητα σε χάρτες της αυλής που έχουν αναρτηθεί σε κοινόχρηστους χώρους όπως αναφέρει και το kathimerini.gr.
Με την εξασφάλιση έγκρισης και χρηματοδότησης από τις αρμόδιες αρχές θα προχωρήσουν και συγκεκριμένες παρεμβάσεις αναδιαμόρφωσης του προαυλίου του σχολείου.
Η ομάδα αρχιτεκτόνων λαμβάνοντας υπόψιν τις παρατηρήσεις και τα θέλω των μαθητών θα προχωρήσει στις παρεμβάσεις που κρίνονται απαραίτητες : Αφενός, είναι οι τεχνικές παρεμβάσεις – απλά παιχνίδια και κατασκευές αναρρίχησης ή ισορροπίας στην αυλή, φυτεύσεις και τοποθέτηση σκιάστρων, επέκταση και ενίσχυση των χώρων πιο χαλαρής δραστηριότητας, πρόβλεψη χώρων υπαίθριας μελέτης ή μαθήματος. Αφετέρου να οριοθετήσουν ένα παιχνίδι χρονικά ή χωροταξικά ή να δημιουργήσουν ένα ημερολόγιο δραστηριοτήτων, ώστε όλοι να έχουν χώρο και χρόνο για να απασχοληθούν δημιουργικά και να ψυχαγωγηθούν στο προαύλιο.