Σχολικές Δραστηριότητες

Apr 20, 2024, 15:16
«Ας αλλάξουμε γυαλιά να βλέπουμε τον κόσμο πολύχρωμο»
1560
Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο
(0 ψήφοι)
  • μέγεθος γραμματοσειράς

«Ας αλλάξουμε γυαλιά να βλέπουμε τον κόσμο πολύχρωμο»

18 Ιουνίου 2016

Ο ρατσισμός παραμένει ένα σύγχρονο κοινωνικό φαινόμενο, απασχολεί όλες τις κοινωνικές ομάδες και συνεπώς και τη μαθητική κοινότητα.

Έχει να κάνει με το να μη σέβεσαι την καταγωγή, τη θρησκεία, το φύλο, την εμφάνιση του άλλου κτλ. Όλα τα παραπάνω δημιουργούν λανθασμένες συμπεριφορές, συχνά ακραίες, οι οποίες στην σύγχρονη κοινωνία μας, προβάλλονται από τα ΜΜΕ και μας γεμίζουν ερωτηματικά...

Ο ρατσισμός έρχεται σε πλήρη αντίθεση με τα ανθρώπινα δικαιώματα τα οποία καταπατούνται, καθώς η ισότητα ανάμεσα στους ανθρώπους είναι κάτι αδιαμφισβήτητο, εφόσον βέβαια θέλουμε να λέμε πως ανήκουμε σε έναν πολιτισμένο κόσμο!

Η διάκριση των ανθρώπων σε «ανώτερους» και «κατώτερους», τοποθετεί στο περιθώριο της καθημερινότητάς μας τις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες που υφίστανται, έναν πρωτοφανή κοινωνικό αποκλεισμό...

ΠΟΛΙΤΙΣTΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ ΤΟΥ ΣΤ2
ΤΟΥ 12ου ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΚΑΤΕΡΙΝΗΣ

Υπεύθυνοι Εκπαιδευτικοί:
Μαριάνα Τσιούτσιου & Γαλανόπουλος Κων/νος

ΓΕΝΙΚΟ ΠΛΑΝΟ

Κριτήρια – Στόχοι

Κριτήρια επιλογής προγράμματος
Στόχοι του συγκεκριμένου project

Τρόπος εργασίας

Χωρισμός σε ομάδες εργασίας
Καταμερισμός δραστηριοτήτων

Επιμέρους θέματα

Ρατσισμός και περιθωριοποίηση
Αξίες και δικαιώματα
Κοινωνικές δεξιότητες

Παρουσίαση του θέματος

Δημιουργία εντύπου
Παρουσίαση του Project στη σχολική μονάδα

Κριτήρια επιλογής προγράμματος – Στόχοι

Κριτήρια επιλογής προγράμματος

• Η συχνή εμφάνιση περιπτώσεων ρατσιστικής συμπεριφοράς στην καθημερινότητά μας (κυρίως μέσω των ΜΜΕ)

• Περιπτώσεις ρατσισμού που διαπιστώσαμε να υπάρχουν στα σχολικά βιβλία

• Η έντονη παρουσία στην περιοχή μας προσφύγων, ειδικά τους τελευταίους μήνες

Στόχοι προγράμματος

• Να λειτουργήσουμε ως ομάδα

• Να εξασκήσουμε τη φαντασία μας

• Να κατανοήσουμε ότι οι διαφορές μας, εμπλουτίζουν και διευρύνουν τη ζωή

• Να διερευνήσουμε ομοιότητες και διαφορές διαφόρων εθνικών και κοινωνικών ομάδων

• Να αναπτύξουμε αμοιβαίο σεβασμό και ανοχή απέναντι στους γύρω μας

• Να εξοικειωθούμε με τη διαδικασία της ενσυναίσθησης

• Να γνωρίσουμε τα διάφορα είδη ρατσισμού

• Να γίνει διάκριση ανάμεσα στην προσφυγιά και τη μετανάστευση

• Να προβάλλουμε τα ανθρώπινα δικαιώματα

• Να δημιουργηθεί κλίμα φιλίας, συνεργασίας και εποικοδομητικής συζήτησης μεταξύ των δασκάλων και των μαθητών, αλλά και να ενθαρρυνθούν οι μαθητές στην ανάπτυξη του ερευνητικού πνεύματος

• Να επανακαθορίσουν τα παιδιά τις απόψεις τους σχετικά με τον ρατσισμό (αν χρειάζεται)

• Σύνδεση του θέματος με το γλωσσικό μάθημα (καλλιέργεια προφορικού λόγου, αφήγηση, ακρόαση, κατανόηση κειμένου, παραγωγή γραπτού λόγου)

• Σύνδεση με τα Εικαστικά, τα Θρησκευτικά, την Ιστορία (παραδείγματα ρατσισμού)

Τρόπος εργασίας

Χωρισμός σε ομάδες εργασίας

Για να μπορέσουμε να πετύχουμε την καλύτερη προσέγγιση του θέματος, αποφασίσαμε οι ομάδες μας να είναι ίδιες με αυτές που υπάρχουν στην τάξη. Θεωρήσαμε σκόπιμο να μην αλλάξουμε τις ομάδες καθώς διαπιστώθηκε πως τα παιδιά σε αυτές συνεργάζονται εξαιρετικά...

Καταμερισμός δραστηριοτήτων

Έχοντας καταστρώσει το γενικό πλάνο από κοινού με τα παιδιά όταν αποφασίσαμε να τρέξουμε το συγκεκριμένο project, ήταν εύκολο να μοιράσουμε στις ομάδες τα θέματα με τα οποία θε έπρεπε να ασχοληθεί η καθεμιά.

Ο καταμερισμός έγινε με τη σύμφωνη γνώμη των παιδιών που είχαν τη δυνατότητα να επιλέξουν από μόνα τους τα θέματα τα οποία κέντριζαν το ενδιαφέρον τους.
Φυσικά υπήρχαν και στιγμές που κάποια πράγματα συζητήθηκαν και προβλήθηκαν στην ολομέλεια της τάξης...

Η πορεία του project

1ος μήνας (20/11/2015 έως 2012/2015)

• Προβληματισμός και ορισμός του θέματος, ανταλλαγή απόψεων και ιδεών

• Ανάπτυξη του θέματος: Είδη ρατσισμού (φυλετικός, κοινωνικός, εθνικός, θρησκευτικός, sex racism)

• Αίτια – επιπτώσεις

• Γνωριμία με τον Martin Luther King

2ος μήνας (10/1/2016 έως 10/2/2016)

• Ανθρώπινα δικαιώματα και πανανθρώπινες αξίες. Εκφράζουμε τη σημασία των αξιών

• Μετανάστευση – Προσφυγιά (Διάκρισή τους, αίτια – διαφορά τους - συνέπειες)

• Εξάσκηση της ενσυναίσθησης

• Δημιουργία ιστορίας (ομαδοσυνεργατικά) και δραματοποίησή της.

Τα παιδιά συνέθεσαν μόνα τους μια ιστορία με θέμα τον ρατσισμό και την αντιμετώπισή του και δραματοποίησαν κάποιες σκηνές αντιρατσιστικής συμπεριφοράς, όπως μπορείτε να δείτε στις photos που υπάρχουν στο τέλος του εντύπου.

3ος μήνας (11/2/2016 έως 10/3/2016)

• Προβολή ταινίας

• Ενημέρωση για την ανισότητα ευκαιριών στην κοινωνία και εντοπισμός πιθανών συνεπειών τού να ανήκει κανείς σε ομάδες μειονοτήτων

• Διερεύνηση ομοιοτήτων ανάμεσα στα πα-διά του κόσμου

4ος μήνας (11/3/2016 έως 20/4/2016)

• Ο ρατσισμός μέσα στην Ιστορία και στα Θρησκευτικά (παραδείγματα - κίνητρα - συνέπειες)

• Ανάγνωση σχετικών κειμένων

5ος μήνας (10/5/2016 έως 30/5/2016)

• Προτάσεις για την αντιμετώπιση του ρατσισμού

• Δημιουργία αφίσας

• Παρουσίαση των δράσεων

• Αξιολόγηση του προγράμματος

Εντυπώσεις από την ταινία «The help», όπως τις κατέγραψαν τα παιδιά. Η ταινία προβλήθηκε στα τέλη Φλεβάρη...

Ζωγραφίζοντας για τον ρατσισμό

Δημιουργία ομαδικής ιστορίας

Και η δραματοποίηση της ιστορίας ...

Τελευταία τροποποίηση στις Σάββατο, 18 Ιουνίου 2016 08:27

Σχετικά Άρθρα